تبلیغات
ساحل اندیشه عقائد - عترت در حدیث ثقلین

حدیث روز

بسم الله الرحمن الرحیم

طبق حدیث ثقلین تمسک به عترت در زمان غیبت چگونه است؟ قرآن که در دسترس هست، مشکلی نیست.اما کو عترت؟


پاسخ: 

به این پرسش می توان از چند منظر پرداخت


منظر اول:
1- قطعا دوران غیبت دوران عدم وجود امام نیست.

2- آنچه که مهم است وجود امام است و غیبت به معنای جدایی امام و عترت از قرآن نیست.

3- غیبت به معنای عدم دیدار نیست، البته شاید به معنای عدم ارتباط باشد( منظورم از ارتباط این است که در دوران غیبت نمی توان هرگاه خواستیم با امام زمان(عج) ارتباط برقرار کنیم) ولی قطعا دیدارهایی واقع شده و می شود
لذا خود حضرت در توقیعی فرمودند: « ..... فارجعوا الی رواه حدیثنافانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیکم»
پس مراجع تقلید با بیان احادیث ائمه علیهم السلام بیان کننده عترت هستند.


منظر دوم:
معنای حدیث ثقلین این است که سخن و سیره عترت عین کلام قرآن است و تا قیامت زاویه ای از هم پیدا نمی کنند( چه امام بین جامعه ظهور داشته باشد، چه ظهور نداشته باشد، چونکه حضور دارند )


منظر سوم:

قبولی اعمال منوط به منطبق بودن آنها با کلام خداوند و پیامبر اکرم (ص) است.

شرط پذیرش اعمال ولایت است( طبق روایات مختلف از جمله روایت امام حسن عسکری(ع)و...)

لذا حدیث ثقلین می فرماید: کسانی که قرآن می خوانند ولی ولایت عترت پیامبر(ص) را نمی پذیرند، اعمالشان مقبول نیست.

پس با نگاهی دقیق، این پرسش دارای نوعی مغالطه است که این گونه رفع می گردد.


نوشته شده توسط محمد عوض پوردر تاریخ : سه شنبه 7 بهمن 1393
برچسب ها : ثقلین، ولایت ائمه،

ابزار هدایت به بالای صفحه